معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

وبلاگ آموزشی - علمی - مدیریتی

تکنیک برتر تدریس 1

دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵ ب.ظ

بخش اول- مانند یک قهرمان تدریس کنید: تکنیک‌های ضروری

فصل1- در نظر گرفتن انتظارات آموزشی سطح بالا

 

تحقیق همواره نشان می‌دهد که داشتن انتظارات سطح بالا موفقیت دانش‌آموز را بهبود می‌بخشد. اگر چه، مشکل این است که تعریف انتظارات سطح بالا به طور گسترده‌ای متغییر است. پنج تکنیک ملموس برای در نظر گرفتن انتظارات سطح بالا وجود دارد که معلمان عالی از آن‌ها استفاده می‌کنند. تکنیک 1 را ارایه می‌دهیم و در روزهای آینده تکنیک‌های بعدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

تکنیک 1: رد نشدن ((NO OPT OUT

در کلاس‌های معمولی، زمانی که دانش‌آموزان پاسخ را نمی‌دانند یا نمی‌خواهند که تلاشی بکنند، آن‌ها به سرعت می‌آموزند که اگر به سؤال معلم با جمله‌‌ی "من نمی‌دانم" یا با بالا انداختن شانه‌هایشان پاسخ دهند، معلم از آن‌ها رد می‌شود. معلم سپس به دانش‌آموز دیگری رو می‌آورد. در عوض، «رد نشدن» ابزار مفیدی برای رساندن تمام دانش‌آموزان به پاسخ درست است، هر چند بار که ممکن است، حتی اگر این کار فقط تکرار کردن پاسخ درست باشد.

به عنوان مثال، در روز اول برای دوره کردن درس، شما از دانش‌آموزی می‌پرسید: "8×3 چند می‌شود؟ " او زیرلب می‌گوید: "من نمی‌دانم" و روی خود را برمی‌گرداند. بسیاری از معلمان نمی‌دانند چگونه واکنش نشان بدهند و دانش‌آموزان از «من نمی‌دانم» برای طفره رفتن از کار در تمام سال استفاده می‌کنند. به جای آن، لااقل می‌توانید به سمت دانش‌آموز دیگری بروید، همان سؤال را بپرسید و اگر پاسخ صحیح را گرفتید به سمت دانش‌آموز اول برگردید و بگویید "حالا به من بگو 8×3 چند می‌شود؟" آن دانش‌آموز و تمام دانش‌آموزان کلاس چند لحظه قبل یاد گرفته‌اند که نمی‌توانند از مخمصه خلاص ‌شوند و باید در کلاس شما کار انجام دهند.

در شکل دقیق‌تر«رد نشدن»، شما یا دانش‌آموز دیگری می‌توانید سرنخی فراهم کنید. به عنوان مثال، در کلاس جایی که دانش‌آموز قادر نبود فاعل جمله‌ی "مادر من خوشحال نبود" را تشخیص دهد، معلم از دانش‌آموز دیگری پرسید، "وقتی من از تو درباره‌ی فاعل می‌پرسم، من چه چیزی را دارم می‌پرسم؟" دانش‌آموز دوم پاسخ داد، "شما در مورد این که جمله درباره‌ی چه شخصی یا چه چیزی است دارید می‌پرسید." سپس معلم به سمت دانش‌آموز اول برگشت و گفت، "وقتی من درباره‌ی فاعل می‌پرسم، دارم درباره‌ی این‌که جمله درباره‌‌ی چه شخصی یا چه چیزی است سؤال می‌کنم. پس فاعل در این جمله چیست؟" این بار دانش‌آموز قادر بود به درستی پاسخ دهد "مادر." فرایند با دانش‌آموزی که قادر نبود پاسخ دهد شروع شد و با خود او در حالی که پاسخ صحیح را داد تمام شد. توجه نمایید که در اکثر کلاس‌هایی که از تکنیک «رد نشدن» استفاده می‌کنند جو، مثبت و آموزشی است و استفاده کردن از آن تنها باور معلم را در توانایی دانش‌آموز برای رسیدن به پاسخ صحیح تقویت می‌کند.



  • مرتضی دادگر اصل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی