معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

وبلاگ آموزشی - علمی - مدیریتی

تکنیک برتر 2

سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۹ ق.ظ

 تکنیک 2:‌  درست، درست است (RIGHT IS RIGHT)

دانش‌آموزان اکثر اوقات زمانی که می‌شنوند پاسخ‌شان «صحیح» است، تلاش را متوقف می‌کنند. با این وجود، بسیاری از معلمان اغلب، پاسخ‌هایی را می‌‌پذیرند که فقط تا حدودی درست هستند یا خیلی کامل نیستند. معلمان این پاسخ‌ها را با تکرار کردن آن‌ها تأیید می‌کنند و سپس اطلاعاتی را اضافه می‌‌کنند تا پاسخ را کاملاً تصحیح کنند. به عنوان مثال، وقتی پرسیده می‌شود خانواده‌ها در رومئو و ژولیت چگونه با هم تا می‌کنند، دانش‌آموز می‌گوید،"آن‌ها یک‌دیگر را دوست ندارند." شما امیدوارید معلم خواهان توضیح بیشتر باشد، اما در عوض، او ممکن است بگوید، "صحیح است، آن‌ها یک‌دیگر را دوست ندارند و نسل‌اندر‌نسل جنگ و نزاع داشته‌اند." با پاسخ دادن به این روش، معلم استاندارد پایینی را برای درستی پاسخ در نظر می‌گیرد. ایده‌ی کلیدی در پشت تکنیک «درست، درست است» این است که معلم باید یک استاندارد بالا از درستی را در نظر بگیرید و از آن دفاع کند و فقط آن پاسخ‌هایی را «درست» بداند که کاملاً و دقیقاً درست هستند. چهار تکنیک برای استفاده کردن از تکنیک «درست، درست است» وجود دارد

1.  پیش رفتن برای تمام راه. وقتی دانش‌آموزان به پاسخ نزدیک هستند به آن‌ها بگویید تقریباً به پاسخ رسیده‌اند. هر چند معلمان عالی تلاش را با مهارت اشتباه نمی‌گیرند، بلکه آن‌ها از زبان ساده و مثبت برای قدردانی از آن چه دانش‌آموزان انجام داده‌اند استفاده می‌کنند و این انتظار را در آن‌ها ایجاد می‌کنند که هنوز باید تلاش بیشتری بکنند. به عنوان مثال می‌توان گفت، "من از کاری که انجام داده‌ای راضی‌ام، می‌تونی ادامه بدی؟"

2.  پاسخ دادن به سؤال. دانش‌آموزان یاد می‌گیرند اگر پاسخی را ندانند می‌توانند به سؤال دیگری جواب دهند مخصوصاً اگر بتوانند آن سؤال را به زندگی خودشان ربط دهند. به عنوان مثال، اگر دانش‌آموزان نتوانند مکان داستان را تشخیص دهند، یک دانش‌آموز ممکن است با این جمله، "من رو به یاد یه چیزی در محله‌‌مون می‌‌اندازه…" شروع کند یا ممکن است شما یک تعریف بخواهید و دانش‌آموز برای شما مثالی بزند، "کره‌ی چشم یک کلمه‌ی مرکب است." دانش‌آموز را به سؤال برگردانید و به او  بگویید، این یک مثال است، من تعریف را می‌‌خواهم."

3.  پاسخ درست، زمان درست. بعضی اوقات دانش‌آموزان از شما پیشی می‌گیرند و پاسخ کامل را می‌دهند در صورتی که شما بخش‌های مختلف مسأله را در نظر دارید. در حالی که ممکن است برای پذیرفتن این پاسخ وسوسه شوید، اگر در حال آموزش مراحل بودید، مهم است که مطمئن شوید دانش‌آموزان در آن مراحل مهارت کسب کرده‌اند، "سؤال من درباره‌ی حل مسأله نبود، درباره‌ی مرحله‌ی بعدی بود."

 4.  استفاده کردن از واژگان فنی. معلمان خوب کلماتی را که دانش‌آموزان با آن از قبل آشنا هستند به عنوان پاسخ‌های صحیح می‌پذیرند، "حجم مقدار جایی است که جسم اشغال می‌کند." معلمان عالی واژگان فنی دقیق را ترغیب می‌کنند، "حجم مترمربعی است که شی، آن را اشغال می‌کند." این روش، واژگان دانش‌آموز را تقویت می‌کند و او را برای دانشگاه بهتر آماده می‌‌کند.

  • مرتضی دادگر اصل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی