معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

وبلاگ آموزشی - علمی - مدیریتی

گام به گام برای افزایش تراز در آزمون ها

دوشنبه, ۸ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱ ق.ظ

بعضی از دانش‌آموزان از میانگین تراز خود راضی نبوده و گله‌مند هستند که چرا ترازشان افزایش نمی‌یابد. وقتی پای صحبت‌های‌شان می‌نشینیم بسیار تلاش کرده ولی  نتیجه‌ی مطلوب را کسب نمی‌کنند. بهتر است از پنجره‌ی دیگری به قضیه نگاه کنیم و گام به گام پیش برویم و ترازمان را افزایش دهیم:

گام اول: افزایش ساعت مطالعه

تکمیل دفتر برنامه‌ریزی باعث می‌شود دانش‌آموز تصویر واضحی از خود در ذهن داشته باشد. امکان دارد بدون تکمیل آن تصور کند که قسمت اعظم زمان روزانه‌ی خود را به مطالعه اختصاص می‌دهد و بسیار تلاش می‌کند در حالی که با تکمیل دفتر برنامه‌ریزی نتیجه چیز دیگری خواهد بود و فرد به این نتیجه می‌رسد که  ساعت کل مطالعه‌ی هفتگی او برابر است با میزان مطالعه در یک روز! پس اولین قدم برای افزایش تراز نوشتن دفتر برنامه‌ریزی است.

گام دوم: منابع مناسب

انتخاب مناسب منابع می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت و کسب نتیجه‌ی مطلوب داشته باشد. شما باید منابع  کمک‌درسی خود را مهندسی کنید؛ به‌گونه‌ای که این کتاب‌ها شامل سؤالات کنکور سال‌های گذشته باشد. سعی کنید برای هر درس یک یا دو کتاب را مطالعه کنید. تعدد منابع تنها سبب افزایش دلهره و سردرگمی خواهد شد.

گام سوم: روش مطالعه

داشتن روش مناسب و درست در هر درسی برای مطالعه، عامل موفقیت در آن درس محسوب می‌شود. مهم‌ترین نکته که همیشه باید آن را به خاطر داشته باشید این است که هر فرد روش خاص خود را برای مطالعه‌ی درس‌های مختلف دارد. شما نباید از کسی تقلید کنید. فقط می‌توانید از تجربه‌ی رتبه‌های برتر و قسمت "کلکسیون روش‌های مطالعه"روش خود را برای مطالعه‌ی درس‌های مختلف پیدا کنید.

گام چهارم: تعادل تستی و تشریحی

برای مطالعه‌ی درس‌ها نباید تک‌بعدی باشید. در کنار مطالعه‌ی درس‌نامه‌ها و جزوه‌ها باید تست‌ها را نیز کار کنید. تعداد تست‌های کارشده برای مباحث در درس‌های مختلف باید با توجه به محتوا و مطالب انتخاب شود. با افزایش تعداد تست‌های کارشده در طول هفته، میزان تسلط شما در مباحث افزایش یافته و مطالب به‌‌خوبی در ذهن تثبیت خواهد شد. در تست‌زنی نسبت مباحث اختصاصی به عمومی را نیز مدنظر داشته باشید.

گام پنجم: تعادل عمومی و اختصاصی

تک تک مباحث برنامه‌ی راهبردی باید مطالعه شوند. درس‌های عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما برای موفقیت در آزمون نیاز به کسب درصد و تراز مطلوب در همه‌ی درس‌ها، یعنی تعادل دارید. درس‌های عمومی می‌تواند سکوی پرش برای دانش‌آموزان محسوب شود. در کنار مطالعه، کتاب زرد عمومی منبع بسیار خوبی از سؤالات است و موجب افزایش تسلط می‌شود. با بررسی سؤالات دفترچه‌ی عمومی، نکات مهم را یادداشت کرده و نقاط چالشی خود را برطرف کنید.
  • مرتضی دادگر اصل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی