معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

وبلاگ آموزشی - علمی - مدیریتی

تکنیک برتر22

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵ ق.ظ

 

فصل 4- دانش‌آموزان را در درس‌هایتان درگیر کنید

 

معلمان قهرمان درمشارکت دادن دانش‌آموزان خود موفق هستند- نه به خاطر سرگرمی، بلکه به خاطر به کار گرفتن آن‌ها در کار کلاس. تکنیک‌های زیر نشان می‌دهند که چگونه تعدادی از این معلمان بزرگ دانش‌آموزان را به کار می‌گمارند و آن‌ها را در یادگیری متمرکز  نگه می‌دارند.

 

تکنیک 22: پرسش غیرمنتظره (COLD CALL)- برای تکنیک پرسش غیرمنتظره دانش‌آموزان را بدون در نظر گرفتن این‌که آیا آن‌ها دست‌هایشان را بالا برده‌اند یا خیر صدا کنید. به عنوان مثال، سؤالی می‌پرسید، مکث می‌کنید و سپس نام دانش‌آموزی را صدا می‌کنید. "یک دلیل جنگ جهانی اول را لطفاً به ما بگو ]این‌جا یک مکث ضعیف[ Darren." اگر این تکنیک به طور صحیح انجام شود، بی‌نهایت ساده به نظر می‌رسد و به نظر لیماو قدرتمندترین تکنیک این کتاب است. اولاً این تکنیک به شما اجازه می‌دهد که فهم دانش‌آموزان را بررسی کنید برای این‌که می‌توانید دانش‌آموز مورد نظرتان را جهت بررسی تسلط او به مبحث موردنظر انتخاب کنید. ثانیاً، وقت را در پرسیدن یک سؤال و سپس منتظر ماندن و ترغیب دانش‌آموزان برای پاسخ دادن هدر نمی‌دهید. ثالثاً، این کار به شما اجازه می‌دهد که دانش‌آموزان بیش‌تری را درگیر کنید، نه فقط آن‌هایی را که دستشان را بالا برده‌اند. بعضی دانش‌آموزان نظراتی دارند ولی دیگران را در آن‌ها سهیم نمی‌کنند مگر آن که شما آن‌ها را مجبور کنید. مردم اغلب به طور اشتباه فرض می‌کنند که این یک تکنیک استرس‌آور برای دانش‌آموزان است، اما معلمانی که به طور مداوم آن را استفاده می‌کنند این تکنیک را عادی می‌کنند و آن جزئی از کلاس می‌شود. هم‌چنین، این یک روش اغلب نیرومند و مثبت برای رسیدن به دانش‌آموزانی است که می‌خواهند صحبت کنند ولی جزء کسانی نیستند که دستشان را بالا می‌برند. در نهایت، این تکنیک مشارکت در کار را افزایش می‌دهد چون که دانش‌آموزان نمی‌دانند چه موقع صدا خواهند شد، بنابراین انگیزه‌ای قوی برای انجام کار یا مورد خطاب قرار گرفتن از جانب معلم وجود دارد. هر چند که این تکنیک آسان به نظر می‌رسد، ولی ممکن است که شما آن را اشتباه انجام دهید. مطمئن شوید که این تکنیک را به طور پیشگیرانه قبل از این‌که حوصله‌ی دانش‌آموزان سر برود استفاده نمایید. این یک استراتژی انضباطی برای زمانی است که دانش‌آموزان کارشان را انجام نداده‌اند. پرسش غیرمنتظره باید یک بخش قابل پیش‌بینی هر روز باشد تا دانش‌آموزان بتوانند انتظار سؤال داشته باشند و به درس توجه کنند. پرسش غیرمنتظره هم‌چنین قاعده‌مند است- سؤالات باید برای همه باشد نه تنها برای دانش‌آموزانی که توجه نمی‌کنند. این‌جا فقط روش انجام کار مهم است. به علاوه، پرسش غیرمنتظره مثبت است زیرا دانش‌آموزان را در کار جدی، درگیر می‌کند. دانش‌آموزان از آن‌چه می‌دانند و می‌توانند انجام دهند شگفت‌ زده می‌شوند اگر به آن‌ها شانس پاسخ‌گویی بدهیم، در پایان، پرسش غیرمنتظره به طور خاص کارا است اگر دارای چارچوب باشد یعنی زمانی که از سؤالات ساده شروع کرده و به سمت سؤالات سخت‌تر پیش می‌روید.
  • مرتضی دادگر اصل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی