معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

وبلاگ آموزشی - علمی - مدیریتی

تکنیک برتر

دوشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۱۴ ب.ظ

با مروری کوتاه بر تکنیک‌های فصل 4 به فصل 5 و تکنیک 28 خواهیم پرداخت:

              فصل 4- دانش‌آموزان را در درس‌هایتان درگیر کنید

معلمان قهرمان درمشارکت دادن دانش‌آموزان خود موفق هستند- نه به خاطر سرگرمی، بلکه به خاطر به کار گرفتن آن‌ها در کار کلاس. تکنیک‌های زیر نشان می‌دهند که چگونه تعدادی از این معلمان بزرگ دانش‌آموزان را به کار می‌گمارند و آن‌ها را بر یادگیری متمرکز  نگه می‌دارند.

 

              تکنیک 22: پرسش غیرمنتظره (COLD CALL)

تکنیک 23: صدا کردن و پاسخ (CALL AND RESPONSE)

تکنیک 24: فلفل  (PEPPER)

تکنیک 25: زمان انتظار (WAIT TIME)

تکنیک 26: همه‌ می‌نویسند (EVERBODY WRITES)

تکنیک 27: وگاس ( (VEGAS

 

فصل 5- ایجاد یک فرهنگ غنی  در کلاس

تکنیک‌های فصل 5 تا 7 بر ایجاد یک فرهنگ غنی در کلاس تمرکز می‌کند. یعنی مکانی که در آن دانش‌آموزان سخت تلاش می‌کنند، به درستی رفتار می‌کنند، شخصیتی قوی را شکل می‌دهند و نهایت سعی‌شان را می‌کنند. خلاصه‌ی ذیل 5 جنبه‌ی فرهنگ کلاس را روشن می‌کند:

1.  انضباط- مردم اغلب به انضباط به چشم تنبیه و پیامدهایش نگاه می‌کنند. اما لیماو به آن به عنوان آموزش راه صحیح و موفقیت‌‌آمیز انجام چیزی می‌نگرد. معلمان اغلب سیستمی از تشویق و تنبیه‌ها را طراحی می‌‌کنند، اما فراموش می‌کنند مراحل انجام موفقیت آمیز رفتارهای آموزشی مثل صف بستن، وارد کلاس شدن، یادداشت برداری و غیره را به دانش‌آموزان یاد بدهند.

2. مدیریت- مدیریت، استفاده از تشویق و تنبیه‌ها برای تقویت و تکرار رفتارهای خوب است. آن‌چه را معمولاً ما «منضبط کردن» می‌دانیم، در واقع «مدیریت» است، از آن‌جا که مدیریت ملموس‌ترین بخش فرهنگ کلاس است ما اغلب اهمیت استفاده از آن را در کنار 4 زمینه‌ی دیگر نادیده می‌گیریم. معلمان اغلب بیش از حد به مدیریت تکیه می‌کنند تا این‌که دانش‌‌آموزان حساسیت خود را نسبت به آن‌ها از دست می‌دهند. مدیریت به تنهایی محکوم به شکست است و باید در کنار و همراه با 4 زمینه‌ی دیگر به کار گرفته شود.

3. کنترل- معلمان دارای کنترل قوی از زبان و روابط برای وادار ساختن دانش‌آموزان به انجام آن‌چه که می‌خواهند، حتی بدون استفاده از تنبیه، استفاده می‌کنند. آن‌ها قاطعانه و با اعتماد به نفس اما با احترام و نزاکت این کار را انجام می‌دهند. معلمان می‌توانند با دستورهای واضحی مثل ("لطفاً به صندلی‌هایتان برگردید و شروع به نوشتن تکالیفتان بکنید.") قدرت کنترل را به نمایش گذاشته و تنبیه‌ها را برای زمانی که بیش‌تر به آن‌ها احتیاج دارند کنار بگذارند.

4. نفوذ- نفوذ عبارت است از تلقین به دانش‌آموزان که باور کنند، بخواهند کار و تلاش بیش‌تری بکنند و بخواهند به دلایل درونی موفق شوند. این، نسبت به وادار ساختن دانش‌آموزان به درست رفتار کردن کم‌تر ملموس است، اما در عوض شامل وادار ساختن بچه‌ها به خودباوری که بزرگ‌ترین محرک موفقیت در دانش‌آموزان است، می‌شود.

5. درگیری- معلمان قهرمان فرصت‌های زیادی برای درگیر ساختن و غرق ساختن دانش‌آموزان در کارهای خلاقانه و مثبت فراهم می‌سازند. در این صورت وقت کمی برای دست زدن به رفتارهای غیرمفید برایشان باقی می‌‌ماند. وقتی دانش‌آموزان به عنوان اعضای فعال کلاس با هم همکاری می‌‌کنند خود را به عنوان افرادی که به طور مثبت مشغول و علاقه‌مند هستند، می‌بینند.

 

  • مرتضی دادگر اصل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی