معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

آموزش ابتدایی تخصص ماست

معلم ماکویی

وبلاگ آموزشی - علمی - مدیریتی

تکنیک برتر 36

دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۳۸ ق.ظ

فصل 6- تعیین انتظارات بالای رفتاری و پایبندی به آن‌ها    تا این‌جا تکنیک‌ها نشان می‌دهد معلمان قهرمان چگونه انتظارات بالای تحصیلی را به واقعیت تبدیل می‌کنند، اگر انتظارات بالای رفتاری نداشته باشید و روش‌های عکس‌العمل نشان دادن در زمان‌هایی که دانش‌آموزان آن انتظارات را برآورده نمی‌کنند یاد نگیرید، این تکنیک‌ها به درد شما نخواهد خورد.

تکنیک 36: صد در صد (100 PERCENT)- وقتی دستوری می‌دهید باید تقاضا کنید که 100 درصد دانش‌آموزان مطابق آن عمل کنند. هر چند ممکن است دراکونی به نظر بیاید (قانون گذار سخت‌گیر آتن)، اما اگر چیزی کم‌تر از آن را بپذیرید، این پیام را منتقل می‌کنید که انجام دستور، اختیاری است. در ضمن، معلم‌های قهرمان تبعیت صد درصدی از دستورهایشان را با ملایمت و لحنی مثبت به‌دست می‌آورند. در دراز مدت، تنها نوع قابل تحمل انضباط، انضباطی مثبت و نامحسوس است یعنی انضباطی که عادت به آن در شخص ایجاد شده است. در یک کلاس فرضی، معلم دستوری می‌دهد، سکوت می‌کند و سه چهارم کلاس مطابق آن عمل می‌کنند، در این صورت اگر معلم به تدریس ادامه دهد، این پیام را منتقل می‌کند که هر دستوری اختیاری است. در کسب تبعیت صد درصدی که شما را قادر به تدریس می‌کند سه اصل حائز اهمیت‌ است:

1.  به کارگیری غیر تهاجمی‌ترین نوع مداخله- شما می‌خواهید همه به سریع‌ترین و کم وقفه‌ترین شکل ممکن از دستورایتان پیروی کنند. بنابراین مداخله‌‌ای را انتخاب کنید که حتی‌الامکان به موارد بالایی لیست زیر نزدیک‌ترین باشد.

الف. مداخله‌ی غیرکلامی- بدون ایجاد وقفه در تدریس، با دانش‌آموزانی که کار موردنظر را انجام نمی‌دهند تماس چشمی برقرار کنید.

ب. تصحیح گروهی مثبت- یادآوری کلامی سریع به همه، "ما داریم روی کتاب‌ کار می‌کنیم."

ج. تصحیح فردی بی‌نام- این پیام را منتقل کنید که افرادی درس را دنبال نمی‌کنند. "هنوز دو نفر دیگه هم باید توجه کنند."

د. تصحیح فردی خصوصی- آهسته و محرمانه افراد را ادب کنید. به سمت دانش‌آموز خم شوید و با صدایی آهسته به او بگویید که چکار باید بکند. علی باید دستورات من رو دنبال کنی تا یاد بگیری."

و. تنبیه- بهترین حالت این است که عدم تبعیت‌ها را سریع حل و فصل کنید و تنبیه‌ها را برای استفاده‌ی گاه و بی‌گاه کنار بگذارید. اما اگر مجبورید از یک تنبیه استفاده کنید پیشنهاد تکنیک42 «هشدار نه» (NO WARNINGS) را برای تنبیه‌های سریع، آرام و غیرتهاجمی ببینید. افرادی به اشتباه فکر می‌کنند غیرتهاجمی‌ترین پاسخ به بی‌انضباطی، نادیده گرفتن آن است. اما رفتاری که به آن رسیدگی نشود، باقی می‌ماند و تشدید می‌شود.

2. بر ارتباط استوار و قاطعانه تکیه کنید- به یاد داشته باشید این‌که دانش‌آموزان 100 درصد از شما تبعیت کنند مربوط به قدرت شما نیست بلکه مربوط به رسیدن به هدفی مهم‌تر است و آن موفقیت دانش‌آموزان است. خود را از معادله بیرون بکشید و روی هدف تمرکز کنید. به جای این‌که بگویید "از شما خواستم به من نگاه کنید برای این‌که وقتی از شما چیزی می‌خواهم انتظار دارم انجامش بدهید." بگویید "لازم است به من نگاه کنید تا یاد بگیرید."

3- بر تبعیت‌ای که قابل رویت باشند تأکید کنید. درخواست قرار دادن مدادها روی میز بهتر از درخواست توجه کردن است. برای این‌که می‌توانید ببینید انجام شده یا نه، حواستان باشد که دانش‌آموزان بدانند شما دارید به آن‌ها نگاه می‌کنید. "متشکرم رضا، متشکرم احمد."

  • مرتضی دادگر اصل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی